U zadnje vrijeme sve je popularniji trend razvoja poduzetništva, čak i u našoj zemlji postoje brojni programi i grantovi za osnivanje i razvoj privatnih kompanija. To je za svaku pohvalu, izuzetno poštujem one hrabre koji se odvaže na ovaj korak, ali s druge strane šta ako imaš želju, volju, ambiciju, novac, ali jednostavno nemaš ideju šta raditi? Razmišljam kako što brže i uspješnije pokrenuti neki biznis, koji će zaživjeti za maksimalno kratak vremenski period?
S druge strane, posmatram savršeno razvijen biznis ili brend, koji ima riješene sve procese, principe i probleme za koje je inače potrebno dosta vremena i novca da bi se unaprijedili? Da li postoji još neki način na koji taj biznis može donijeti dodatni inkom vlasniku?
Odgovor zlata vrijedan je – FRANŠIZING!
Kako bih što jednostavnije i brže otkrila sve tajne poslovanja po principu franšize, saznala koje su prednosti i mane ovakvog biznisa, razgovarala sam sa prijateljicom Bojanom Vuković, čiji je posao da od brenda napravi svjetski poznatu franšizu!
AM: Bojana, možeš li nam prvo pojasniti šta je to franšizing, ko je idealan davaoc, a ko primaoc franšize?
BV: Franšizing je oblik poslovnog povezivanja, gde jedna firma (davalac franšize) prenosi uz novčanu naknadu tj. prodaje drugoj firmi (primaocu franšize) pravo poslovanja pod svojim brendom uz korišćenje celokupnog znanja, iskustva i tehnologija potrebnih da bi taj određeni biznis funkcionisao na drugoj lokaciji.
Da bi franšizni odnos funkcionisao na zadovoljstvo obe strane, davalac franšize mora da poseduje dokazano uspešan poslovni koncep.
A šta to znači?
To znači da je davalac franšize taj posao razvio u sopstvenoj praksi, poznaje sve vrline i izazove i ume i želi da odgovori na njih, posluje veoma profitabilno i prepoznat je kao uspešan na tržištu.
Ukoliko bilo šta od ovoga nedostaje velike su šanse da koncept neće biti uspešan ili da će nadolazeći problemi u franšiznom odnosu biti nezamislivo veliki.
U franšizingu je davalac franšize mentor i onaj čija je uloga da primaoca franšize, kao nekoga sa manje iskustva, vodi kroz proces poslovnog rasta i razvoja, sačuva ga od svih mogućih i nemogućih greški, pada entuzijazma i strahova, a uz to da i jedan i drugi zarađuju. Jasno je da ako mentor ne zna šta radi ili nije dovoljno stabilan, učenik je nagrabusio.
Što se primaoca franšize tiče, pored iskrene želje da radi, uči i sledi pravila poslovanja, potrebno je da raspolaže sa dovoljno kapitala za započinjanje posla. Ne želite da odustanete jer nemate dovoljno sredstava da finansirate posao u prvim mesecima, jer je često potrebno neko vreme da se posao „zakotrlja“.
AM: Hajde da razmislimo kao vlasnik biznisa koji bi razvio franšizu svog biznisa… Kako da znam da imam dobar biznis koji mogu franšizirati?
BV: U franšizingu imamo izreku da skoro svaki biznis može da se franšizira, ali ne treba svaki posao da se širi na taj način.
Ukoliko se uspeh neke firme zasniva isključivo na ličnim karakteristikama i potencijalima jednog čoveka, teško da se od toga može napraviti franšiza.
Npr. Restoranske franšize su veoma česte i prisutne u celom svetu. Ali ako je restoran posećen isključivo zbog vlasnika koji je harizmatičan, vedar, uslužan i zabavlja goste na sebi svojstven način, jako je teško da istog takvog primaoca franšize imamo na drugoj lokaciji.
Evo par pitanja za vlasnike biznisa:
- Da li je Vaš biznis uživa poverenje klijenata?
- Da li poslujete profitabilno?
- Da li ste dobijali upite za saradnju, tipa partnerstvo ili bilo šta slično što bi rezultiralo time da Vaš koncept postoji još negde drugde?
Ukoliko je odgovor na pitanja DA, moje pitanje je ŠTA ČEKATE?
Suština cele priče je da ako imate dobru poslovnu ideju, koja funkcioniše u praksi i generiše prihode, ako se ne budete širili i zauzimali tržište, to će uraditi neko drugi.
Sa franšiznim modelom rasta štedite resurse, manje rizikujete i brže zauzimate šire tržište.
AM: Kako izgleda proces standardizacije biznisa u franšizu, koliko vremena mi je potrebno za to?
BV: Hajde da prvo objasnimo zašto je potrebna standardizacija kada većina malih firmi uspešno funkcioniše i bez toga.
U malim firmama komunikacija je jednostavna – ako nešto ne znate, nije komplikovano da pozovete sve kolege i brzo dođete do informacije. U ovakvim firmama obično svi rade sve i to funkcioniše do jednog trenutka.
Kada krenete da rastete, a franšizing je rast, imate više kolega, na više lokacija i neophodno je da se u svakom trenutku tačno zna ko šta radi i ko je za šta odgovoran.
Na kraju krajeva, baš zbog toga je primalac franšize odlučio da Vam plati određeni iznos i uđe u sistem. On/ ona ne žele da gube vreme i živce u istraživanju kako nešto treba uraditi, već žele sve te informacije unapred pripremljene i „servirane“ od strane davaoca franšize.
Kada pravimo franšizni koncept, mi prvo pripremamo sistem, definišemo standarde i procese rada, pa sve to pretočimo u jedan Priručnik koji je najvažniji dokument u sklopu franšizne dokumentacije. Zahvaljujući njemu primaoci franšize veoma lako i brzo ulaze u štos sa celokupnim poslovanjem.
Što se vremena tiče, zavisi koliko ste posvećeni razvoju franšiznog koncepta. Optimalan rok je par meseci. Sve brže može da znači da se neki koraci preskoče, a sve duže teži da razvodnji početni entuzijazam.
AM: Kako ću procijeniti ko je dobar kandidat za primaoca franšize?
BV: Ovo je najteže pitanje na koje ne postoji jednostavan odgovor.
Kada ja biram primaoce franšize, trudim se da slušam onaj osećaj u stomaku – da li bih volela da sa tom osobom blisko sarađujem svakog dana, delim i dobro i loše? Ako se stomak buni, nešto nije kako treba i obično to nije idealan primalac franšize.
Istina, dešavalo mi se da zanemarim taj osećaj i vođena nekim drugim motivima sklopim posao sa ne baš idealnim primaocem. U 95% slučajeva, problemi u saradnji nastupali su veoma brzo i mučili su me toliko da ni jedan jedini benefit koji sam u startu videla nije mogao da opravda ispravnost tog poslovnog odnosa. Takve saradnje su se mučno završavale.
AM: I najvažnije koliko mogu zaraditi od svega toga?
BV: Dosta.
Zarađujete od prodaje franšize, od mesečne naknade koja je obično 5 – 7% prometa.
Ukoliko prodate više franšiza, a to je cilj svakako, zarađujete od svake od njih.
Cifre ne lažu:
- Period u kome ćemo posmatrati prodaju franšize je 5 godina
- Prosečan broj franšiza koje ćete prodavati u jednoj godini je 4 (prve dve godine
će verovatno biti ispod proseka, ali će u naredne 3 broj prodatih franšiza rasti) - Broj prodatih franšiza za 5 godina je 20 (5*4=20)
- Cena franšize: 5 000 eur
- Ukupna zarada od prodaje: 20 * 5000= 100 000 eur
Ali, ovo je samo jedan segment zarade. Drugi, bitniji je kroz periodične naknade za podršku i korišćenje brenda (royalties)
- Svaka franšiza ostvaruje godišni promet od ______X_________ ( ili iznos Vašeg prometa umanjen za 25%, jer će neke franšize raditi lošije, neke bolje, a svima je potrebno vreme da se pozicioniraju u svojoj sredini).
Uzećemo da je godišnji promet 50 000 eur. - Ukupan promet svake franšize za 5 godina rada je 5* 50 000 eur= 250 000 eur za 5 godina
- Promet svih franšiza u periodu od 5 godina njihovog rada je 20 * 250 000 = 5 000 000 eur
- Vaš royalty fee je 5% od prometa svake franšize
- Ukupan iznos periodičnih naknada koje vam plaćaju franšize je 5% od 5 000 000 = 250 000 eur
*Računica je generalizovana, prilagođena jednostavnim konceptima koji ne žele da prebrzo rastu, a planiraju da se šire samo u našem regionu.
AM: S druge strane imamo primaoca franšize… Zašto bih imala više interesa da „kupim“ franšizu, nego da razvijem vlastiti biznisi?
BV: Ulazak u preduzetništvo kupovinom franšize je sigurniji i lakši put.
Statistika pokazuje da čak 80% novootvorenih firmi (ne franšiza) propadne u prvoj godini poslovanja. To je uglavnom danak poslovnom neiskustvu preduzetnika, koji često uči po sistemu pogodaka i promašaja.
U franšiznom sistemu, pored već pozicioniranog brenda na raspolaganju imate kompletno znanje i iskustvo koje je godinama sticano. To vas štiti od greški koje biste sigurno pravili da počinjete sami od nule. Ovako je te greške već neko napravio i spreman je da sa vama podeli lekcije naučene iz toga.
U franšizingu ste sam svoj gazda, a niste sami.
Na osnovu ovog interesantnog razgovora, mogu zaključiti da je zlatno doba franšizinga tek pred nama na bosanskohercegovačkom tržištu. Mislim da postoji ogroman potencijal, kako za standardizaciju bh brendova u franšize i njihovog širenja na domaćem i ino tržištu, tako i za preuzimanje franšiza i razvoj poduzetništva na ovom principu.
Kako bismo procijenile ovu tezu, molim sve zainteresirane na temu franšizinga, bilo kao potencijalni davalac ili primalac franšize, da kontaktiraju Bojanu i mene, kako bismo zajedno tražili nove prilike za zdrav rast i razvoj biznisa!
Kontakt: hello@innovate.ba
Let’s INNOVATE!
Razgovarala: Alma Mušić